Receptioniste Nina print 3D onderdeel voor de kapotte lift van Hotel de Plataan

Wat doe je als je liftdeur niet blijft openstaan, maar je het gebroken onderdeel ook niet kunt bestellen? Voor dat dilemma stonden hoteleigenaar Hans Meijer. Een nieuwe lift aanschaffen is niet alleen duur, maar ook niet zo’n groene oplossing voor een lift die verder nog wel functioneert. Hans vroeg receptioniste en industrieel ontwerp studente Nina om raadt.

Nina bekeek het gebroken onderdeel van de liftdeur en bood aan het onderdeel te printen met een 3D printer. Hans haalde het gebroken onderdeel uit de lift, waarna Nina de maten opmat van het onderdeeltje. Nina voerde de maten in in het 3D-modelleerprogramma Solidworks die vervolgens de 3D printer vertelt wat voor pad de spuitmond moet gaan lopen. Moeilijk was het niet volgens Nina. “Daarna was het een kwestie van de 3D printer aan te zetten. Binnen twee uur was het onderdeel klaar!”

Het eerste onderdeel uit de 3D printer paste niet gelijk. Nina: “Het onderdeeltje is klein en moet over een rails glijden dat boven aan de deur bevestigd zit. Het was daarom belangrijk dat het er precies in paste. In het 3D-programma kan je de maten heel nauwkeurig erin zetten, maar de 3D printer heeft een kleine afwijking waar ik geen rekening mee had gehouden. De eerste keer was het printje net iets te groot om over de rails te glijden. Daarnaast paste de schroeven er niet geheel in. Met een paar testjes had ik een onderdeeltje dat uiteindelijke paste.”